Archive for 2009

The LAST DIARY (episod 1)


posted by Khairunnisa on

5 comments


Diari 1: Muqaddimah kehidupan; bernafas di awal subuh. Hemm mengenangkan dosa semalam yang masih berbaki. Lalu bangkit, menyegarkan diri dan siap bertemu Ilahi, bermohon moga diri dimaafi dan perbaiki diri. Mungkin mula bertanya pada diri "kenapa aku jadi begini?"

Diari 2: Yosh, siap. Masa untuk menyelesaikan apa yang telah di jadualkan. Alhamdulillah, bersangka baik dengan Allah memudahkan lagi urusan. Seharian, saat menguruskan borang PTPTN kemudian turun naik library dan pejabat bendahari UM untuk menguruskan cek untuk di tunaikan (hasil dari kemenangan pertandingan). Semuanya berjalan lancar dengan bantuanNya.

Diari 3: Pertama kali merasa sebak di dada hanya kerana terlambat mengucapkan alhamdulillah apabila berhasil mendapatkan teksi di kawasan yang jarang sekali untuk mendapatkannya. Tertanya-tanya perasaan sebegitu rupanya ada. 

Diari 4: Masih berbaki kerja tahun ini perlu disiapkan. Belum dapat menghubungi editor, Ust Wan Afifi, macam mana ya?      

Diari 5: Samada sedar atau tidak, kalendar Islam telah beberapa hari membuka lembaran baru. Kini ISLAM di dalam "musim 2010". Tapi masih tercari-cari, tahun baru perlukan sesuatu yang baru? Azam? Matlamat? Diri sendiri? Cinta? Seseorang?

Diari 6: Dan blog ini pun dah nampak suasana barunya.. hanya mahu kelihatan simple seperti empunya diri. The important thing are less widget, more sharing.

Diari 7: Saat diri menghitung usia muda tahun baru hijrah, cuba mengatakan pada diri sediri, 2020 2010 ialah ;

1. REBUILT a strong LOVE with Allah

2. to appraise again my main TARGET

3. BALANCING my personal matter with work & study

4. MATURE my mind cause i'll be 22 years old (2010)

5. try to FIND myself, actually

6. LESS sleepZZZ, MORE confident

7. dare to think UN-THINK-ABLE thought

8. try to REFUSE many request that I might be cant do it. ( because im a person that will accept any kind of request without think reasonable. Before i'll ruin it)

9. more RESPONSIBILITY with my work & study.

10. HONEST to my heart & face that "problems"

11. face SERIUOSLY in english communication & politic minded

Diari 8: Menyusun aturan hidup seolah-olah menyusun 1000 jigsaw puzzle bintang yang bertaburan. Sesekali keliru apabila meletakkan kepingan bahagian atas. Hey, puzzle bintang, tentu semua kepingan punya rupa yang sama tapi fungsi yang berbeza!

Diari 9: Kenapa agaknya mereka kata saya banyak kelebihan sedangkan saya tidak merasainya?


Diari 10: Tolong maafkan diri ini sepanjang tahun 1988 hingga 2009 sekiranya saya ada:

>terkasar bicara, tersasul kata, tersumbang senyuman, tak buat kerja sebaiknya, menjadi kawan yang tak bertanggungjawab, menjadi penulis yang tak komitmen, menjadi anak yang malas, menjadi mahasiswa yang tak efisen, menjadi seorang yang boros, sombong tak kena tempat, terlebih kata, tak menjaga adab, tidak tegas dalam bicaranya, tidak serius dalam pelajaran, ponteng kelas & meeting, menjadi penulis blog yang tak best dan kurang beribadah. 


Saya, Ds Khairunnisa bt Ismail meminta maaf secara terbuka pada yang mengenali diri ini atas kesalahan-kesalahan samada yang bertulis, sedar atau tak di sedari.



p/s: Campur-campur bahasa sebab tiap satunya punya perasaan yang tiba-tiba timbul, heh bayangkan...







DSKHAIRUNNISAISMAIL
UNIVERCITYOFMALAYA
> PANTAI DALAM, KL
> 1.45pm / 24 DIS 09

Picisan hati


posted by Khairunnisa on

2 comments

 Tiada manusia yang sempurna.

Saya cuba menilai diri sendiri. Saya rasa, saya seorang yang tidak berminat dalam penulisan. Hanya tahu menulis sekadar bila rasa perlu, bila rasa sunyi, bila rasa ingin berkongsi ilmu yang di anugerahkan. Saya menulis untuk berkongsi. Tidak pernah terlintas untuk menjadi seorang penulis novel, cerpen atau penulis berita (tak termasuk penulis blogger).

Namun, takdir-Nya tiada siapa yang dapat meng-agak. Baru bergelar tahun pertama di UM, Allah memilih saya untuk menjadi penulis di salah sebuah syarikat. Walaupun hanya sebagai penulis buku ilmiah kanak-kanak, namun..ia tetap di panggil “penulis”. Pada mulanya, saya ingatkan kerja ini simple, apatah lagi saat terdesak dari segi kewangan di alam kampus, saya cuba menyahut cabaran. Tetapi, ternyata..rupanya..ada banyak benda lain lagi yang saya perlu fokus selain dari menulis. Saya tidak menjangka, keputusan untuk menjadi penulis sampingan seperti ini, amat memerlukan komitmen yang tinggi.

Saya mungkin tidak sehebat sahabat saya, saudara Hilal Asyraf, seorang penulis muda yang semakin terkenal dalam dunia penulisan kini. Begitu juga sahabat saya, Masturah, semua cerpen yang di karangnya amat menarik. Saya cuba mencari kekuatan melalui mereka. Cuba mencari inspirasi. Saya juga amat berterima kasih pada saudara Wan Afifi selaku editor saya yang banyak membantu, namun, saya masih, mencuba yang termampu.

Dan, saya masih mencari hikmah yang terbaik di sebalik aturanNya ini. Mendapat sesuatu yang kita tidak pernah harapkan, yang kita tidak pernah fikirkan, malah mungkin sesuatu yang kita tak suka. Perasaannya bagai mengayuh sampan di laluan angin yang bertentangan. Ia memerlukan kekuatan jiwa & hati. “DIA tidak pernah mengecewakan hamba-hambaNya”. Saya pegang barisan ayat itu. Cuba buat yang terbaik setakat yang mampu.


Dan.. saya harap, saya dapat menghabiskan bahagian saya sebagai penulis dengan baik. Ia adalah sebuah kenyataan dan jalan hidup yang tak mampu di gambarkan dengan kata-kata. Seorang penulis perlu menjaga gaya penulisannya. Begitu juga saya. Terlebih kata nanti bagaikan orang mengeluh bunyinya. Tidak terkata pulak umpama tiada perasaan. Hanya Allah yang tahu apa yang telah di anugerahkan pada hambaNya ini.

Ujian ini buat saya seringkali jatuh dan bangun, seringkali putus asa, kemudian bangkit semula, seringkali tertekan dan kemudian mendamaikan hati semula. Walaupun hanya ujian menjadi seorang penulis biasa, namun, bagi insan yang seperti saya, yang jarang orang di sekeliling saya fahami, ia amat berat. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang mempercayai saya.






p/s : Buat Ustaz Wan Afifi, saya minta maaf sebab sepanjang minggu cuti ini, tak dapat nak hubungi ustaz untuk follow up. InsyaAllah, progress buku.. saya usaha habiskan.

DSKHAIRUNNISAISMAIL

UNIVERCITYOFMALAYA
0700, TAWAUSABAH

17 DIS 09

Lagu bagi kamu itu bagaimana ?


posted by Khairunnisa on ,

2 comments





Lagu sebagai teman :

1.    Saat sunyi. Bila sunyi, saya akan mendengar lagu sambil mengemas, menyiang ikan, memasak dan terlena.

2.    Saat sedih. Ada suatu saat, bila sedih, suka mendengar lagu yang menyedihkan untuk menyedihkan lagi hati. (Gila sikit agaknya, yalah, bayangkan kecewa saat putus cinta, ish3).

3.    Saat gembira. Ada suatu saat, gembira bertemu cinta agaknya, jadi pasti siapa pun akan asyik mendengar lagu hikayat cinta. (Kebanyakannya..kan?)

4.    Saat marah? Ohh tidak.. mendengar lagu di saat marah adalah satu tindakan yang tidak tepat.

5.    Saat ingin mendapatkan ilham. Ohh ada suatu saat, untuk mendalami hati, saya perlukan lagu untuk menterjemah apa yang saya rasa. Sebab, saya jenis tak pandai meluah dengan lafaz, tapi dengan bait tulisan.




atau..lagu itu melalaikan ? :

1.    Saat memasak. Ohh sangat bahaya.

Nenek dahulu kala berpesan, “Jangan menyanyi ketika memasak, nanti dapat suami tua”. Frasa pertama sebagai satu amaran kerana adalah sangat bahaya menyayi ketika memasak. Bayangkan anda memasak sambil membayangkan diri di atas pentas sambil menghayati lagu, bisa jadi penyenduk memasak yang berminyak panas jadi microphone nya. (Bisa kah?) Jadi, sebelum badan melecur, nenek sumpah “nanti mendapat suami tua” siapa yang ingkar. Jadi, ramai gadis dahulu yang takut untuk menyanyi sambil memasak. Mulut nenek, “masin”.

2.    Saat belajar. Saya sendiri tak dapat belajar sambil mendengar lagu. Yalah, bila dengar lagu, saya suka hayati liriknya sambil berfikir apa agaknya yang cuba di sampaikan oleh sesebuah lagu itu. Saya jenis yang kisah pada semua perkara.

3.    Saat tertekan. Sepatutnya, bila sedih tak perlu dengar lagu untuk menyedihkan lagi hati yang sakit. Hati akan lalai dari mengingati Allah.

Lagu terlalu hebat untuk menyembuhkan hati. Lagu yang mendamaikan tentu dapat mengubat hati yang sedih. Puisi nya pasti mengandungi kata-kata semangat. Apalagi lagu ketuhanan. Itula yang manusia perlukan. Satu dorongan tanpa perlu manusia lain melafazkan bicara. Cukup irama dan puisi indahnya. Bicaraku bukan kosong, menurut fakta, irama yang lembut boleh menenangkan pesakit mental.

Lagu juga terlalu hebat untuk membarahkan hati yang terluka. Lagu yang iramanya mungkin kedengaran lembut, tapi puisinya sangat menyakitkan hati. Ia mampu mengembalikan emosi lama yang pahit, diterjemahkan melalui bait, di bangkitakan dengan irama yang sangat menusuk kalbu. Hati yang sudah rapuh, mana mungkin dapat bertahan dengan nya.

Di sanalah kehebatan kata-kata manusia. Ia di perteguhkan dengan keindahan susunannya dan di perkuat dengan melodinya. Berjuta manusia jatuh cinta kepada sesiapa yang bijak mengatur kata bukan. Berjuta manusia juga telah disakiti oleh ia hatta dengan sebaris kata yang tajam. Oleh itu, lahirlah peribahasa “Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata buruk padahnya”.

Lagu & irama itu tidak boleh di pisahkan. Jangan terlalu rigid dalam mentafsirkan. Sebelum turunnya Al-Quran, tanah arab itu terkenal dengan ramai Penyair yang hebat. Sesuai dengan masa, tanah, dan ummatnya, “ia” pun hadir. Tiada seorang penyair pun yang mampu mengalahkan keindahan ayat-ayatNya. Pada mulanya tanpa irama. Namun, sudah cukup menggetarkan hati bagi sesiapa yang membaca ayat-ayatNya.
 
Hati manusia penuh dengan seni, lantas tercipta irama yang sesuai untuk ayat-ayatNya atau dikenali sebagai seni tarannum. Tiada tandingan. Tiada yang melalaikan. Sesuatu yang hati manusia perlukan, ketenangan yang hakiki, kedamaian yang bermakna. Hatta satu huruf sangat berharga di sisi-Nya. “Ia” perlu di terokai bagi sebuah hati yang gersang. Hadirnya membantu jiwa yang kehilangan Tuhannya. Sentiasa di sisi. Itulah, Al-Furqan yang di sayangi.



DSKHAIRUNNISAISMAIL
UNIVERCITYOFMALAYA

0700, TAWAUSABAH
8 DIS 09





Mesej tersembunyi di dalam cincin


posted by Khairunnisa on ,

1 comment




Akhirnya musim cuti dah tiba. Beberapa jemputan walimah yang saya terima. Tahniah saya ucapkan buat mereka yang akhirnya berjaya membina masjid yang moganya "baitul muslim" terutama Ust Dzul Khairi bersama Kak Raihana, Ust Wan Afifi bersama Kak Maarbalqish, Kak Shahrizul Irza (Kakak Kak Shahrizul Ayuni) bersama Shahril dan sahabat kami (batch tahun 1) Kak Khadijah (si kembar) bersama pasangannya. Alhamdulillah.

Sekarang ni, saya tengah mencari-cari idea untuk me-reka banting kahwin Kak Irza & Kad Jemputan Kahwin. Mencabar la sedikit sebab selama ni asyik buat banner program motivasi ja, kali ni khas pulak untuk perkahwinan, berdebar saya di buatnya.

Saya ingin kongsikan, di bawah ini.






 
Bagaikan kisah cinta di alam drama. Ada jugak manusia me-reka cincin sedemikian rupa. Inner Message Ring direka oleh Jungyun Yoon. Inner Message Ring mempunyai huruf yang tersembunyi di dalam. Jika anda mengenakan cincin ini, selepas beberapa lama, mesej akan membekas di jari si pemakai. Ada dua mesej di dalamnya iaitu "marry me" dan "always". 

Komen saya, romantik & unik. Keistimewannya bukan pada rupanya, tapi apa yang ada di dalamnya. Simple tapi sangat bermakna. Seolah-olah cincin tu berkata "Dont judge a ring with its cover" huhu yeeeelatu..

Macam manusia, rupa mereka mungkin biasa tapi mereka punya jiwa yang besar. "Jiwa yang besar" sudah tentu tidak terlihat secara fizikal. Mungkin mereka tidak punya wajah seperti Princess Diana, tapi hatinya suci dari maksiat.

Jungyun Yoon juga telah membuktikan bahawa cincin bukan hanya di lihat pada size permata, tapi seberapa dalam makna cincin itu pada si pemakai. Ada yang mengukir nama di dalamnya, tapi cincin Inner Message Ring berbeza dari cincin ukiran. Nak tahu? belilah hehe.

Apapun, sedalam mana cintamu pada manusia dan harta, jangan melebihi setinggi mana cintamu pada Allah. ^_^


QK : suka cincin yang simple tapi comel hehe...maaf tidak sempat memanjangkan kalam ~_~



DSKhairunnisa Ismail
Tahun 1 sesi 09/10
Jabatan Sains Politik Islam (Syariah)
0100 - Universiti Malaya


sumber : http://www.likecool.com/Inner_Message_Ring--Design--Gear.html

Lagi persoalan ISTIKHARAH dari kaum Adam


posted by Khairunnisa on , , ,

7 comments

 
 Picture : Kak Yana & Syed Ahmad Syed Abbas Wedding



Beberapa minggu yang lalu, saya menghadiri satu kuliah Ainul Qalb yang bertajuk "Siapa dalam Istikharahku". Mulanya saya mendengar dengan perasaan yang biasa, kerna saya terlupa seketika kisah lalu. Saya terupa bahawa saya pernah berjanji ingin melakukannya. Tapi saya kata "nanti dulu". Maaf kepada yang berkenaan.

Dalam kuliah tersebut, saya hanya mengantuk, meski sekali sekala tergelak mendengar telatah Ust Dzul Khairi memberikan pandangannya. saya terfikir, tajuk tentang cinta ramai plak datang. Jelas sangat mentallity. Namun, moga ada hikmahnya.

Atas permintaan sahabat-sahabat FACEBOOK saya terutama Faiz Shafie, Mohd Soufi, Mohd Hafizul Hilmi, Ashaari, Alhafiz Saufi Jelani dan Anem Arnamee yang meminta saya mengulas sedikit Kuliah beberapa minggu lalu. Saya pelik, kaum Adam pula yang banyak mengajukan soalan, saya ingatkan kaum hawa. Amat mengejutkan ^_^. Saya cuba yang kongsikan yang terbaik. 



ISTIKHARAH

Istikharah bermaksud meminta kebaikan dalam urusan yang di bolehkan oleh Allah untuk dilakukan hamba-Nya dengan cara-cara yang di ajar oleh Rasulullah SAW.

Perbanyakkan taubat, selawat dan berzikir kepada Allah agar beroleh petunjuk ke arah kebenaran.



Ibnu Qayyim berkata, orang yang beriman menerima ketentuan Allah dengan 2 sikap :

1) Berserah diri (sebelum solat istikharah)
 

2) Redha dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah setelah melakukan solat Istikharah.

Dari Makhul, dia mendengar Ibnu Umar berkata 


"terkadang seseorang itu beristikharah kepada Allah lalu dipilihkanlah yang terbaik baginya. Namun, dia membenci pilihan TuhanNya dan tidak mahu lagi melihat hasil istikharahnya itu meskipun sebenarnya itulah yang terbaik baginya"

Mari muhasabah sedikit dengan bicara ALLAH dalam surat cintanya yang bermaksud; 


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 
- Surah Al-Baqarah ayat 216"

Saya sedih bila orang mendengar tentang ISTIKHARAH, mereka memfokus dalam soal memilih pasangan jodoh sahaja. Sesungguhnya ISTIKHARAH ini luas. Ia di lakukan bila ada pertembungan urusan apa yang terbaik untuk kita lakukan. Ada keberkatan didalamnya untuk kehidupan kita. Ini bermakna, kita menjadikan ALLAH sebagai tempat pergantungan mutlak kita.

Saya bukan hanya bicara kosong, saya juga pernah melakukannya ketika nak memilih IPTA antara KTIAM & UM.Bukan sesuatu untuk dibanggakan..cuma nak membuktikan.

So, sekiranya ada mana-mana sahabat ingin tambah mengenai tajuk ini, amat di alu-alukan. Barakallah Lakum..








Ds. Khairunnisa Ismail
Tahun 1 dalam Sains Politik Islam (Siasah Syariyyah),
Universiti Malaya 08/09
9.40pm, 1 November 2009.

 



Perginya seorang tokoh : Prof. Madya Sidi Ahmad Bin Abdullah


posted by Khairunnisa on

No comments





PERGINYA SEORANG TOKOH : AL – FATIHAH

31 Okt 2009 - Prof. Madya Sidi Ahmad Bin Abdullah menghembuskan nafas terakhir pada kira – kira 12.52 tengahari tadi. Dilaporkan, beliau menghidapi penyakit hati dan meninggal dunia di kediamannya Kota Damansara, Kuala Lumpur.

Pemergian beliau merupakan satu kehilangan yang amat besar khususnya buat warga Nilam Pur. Beliau yang juga merupakan mantan timbalan pengarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Nilam Puri, Kelantan. Merupakan seorang yang amat disegani dan disenangi ramai. Sikap rendah diri & mesra, menjadikan beliau disenangi baik dalam kalangan pelajar, mahupun staf – staf juga pensyarah. Banyak jasa yang telah beliau curahkan sepanjang hayat beliau, khususnya sepanjang berkhidmat di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Nilam Puri.

AL-FATIHAH : Semoga roh beliau dicucuri rahmat.
by : Norhayati Husin (http://diktatormedia.blogspot.com/)

Ulasan qalam khairunnisa: 

Begitulah sedikit sebanyak coretan adik tersayang dari bumi nilampuri. Sengaja saya tidak menyertakan gambar arwah Ust Sidi walaupun ada dalam simpanan, tetapi bagi yang mengenalinya lebih rapat lagi terutama anak-anak Intensif Sabah & Sarawak 06/07, hanya dengan melihat gambar di atas sudah cukup untuk mengembalikan nostalgia lama kita. Segala konflik dan dugaan kita tempuh bersama.

Aras satu, berhadapan dengan tangga merupakan Bilik Kuliah 5 dan Bilik Kuliah 6, ia merupakan bilik kuliah khas bagi pelajar Intensif Sabah & Sarawak 06/07 dan sebelum ini. Di sinilah segalanya bermula juga bermula perkenalan kami dengan arwah dan para pensyarah yang lain seperti Ust Jailani, Ust Hazrul, Ustazah Fatimah, Ustazah Syarifah dan lain-lain. Aduh, rindunya.

Selama setahun kami bersama, folder gambar juga penuh dengan kenangan. Ada yang pahit, ada yang manis. Semuanya di rakam bersama. Secara jujur, saya teramat rindukan mereka. Jauh dari hati, saya teringin hendak lepak bersama mereka, seperti dulu lagi, namun suasana di sini, bukan seperti bumi Nilampuri.

Tentu sahabat-sahabat Intensif Sabah & Sarawak 06/07 masih ingat kenangan bersama arwah ketika pertama kali menjejak kaki ke bumi Nilampuri. Berada di pantai, makan durian, dan siapa yang lupa kata-kata ini "Liqa' liqa' liqa'". Celotehnya dalam kuliah dengan kata-kata perangsang dan nasihat masih terngiang-ngiang di telinga. Kuliahya cukup santai. Dan apa yang pasti, saya dan sahabat-sahabat amat menyenangi arwah.

Khas buat sahabat-sahabat Intensif Sabah & Sarawak 06/07, secara terbuka, sekali lagi, saya meminta maaf andai selama kita bersahabat, saya ada terabai hak-hak kalian sebagai sahabat. Kadangkala, wajah yang kelihatan sombong bukan bermakna kita ini tidak mahu berkawan, wajah yang gembira bukan bermakna kita ini tidak kenal erti gembira. Ekspresi wajah juga tidak adil untuk di sama ertikan dengan benci. Kalian adalah sahabat pertama aku kenal di bumi nilampuri, sudah tentu menjadi bual bicara hingga ke anak cucu insyaAllah. Namun usia persahabatan kita akan tetap kekal hingga akhir hayat. Moga bertemu semula di negeri abadi. 


AL-FATIHAH : Semoga roh Prof. Madya Sidi Ahmad Bin Abdullah dicucuri rahmat.





dari meja Dayasari, Kolej Kediaman Kelima.



Ds. Khairunnisa Ismail
Tahun 1 dalam Sains Politik Islam (Siasah Syariyyah),
Universiti Malaya 08/09
0200, 1 November 2009.

Izinkan aku berehat seketika


posted by Khairunnisa on ,

No comments



Asslamualaikum w.w.

Moga kalian dalam keadaan sihat sejahtera. Exam saya bermula 2 Nov 09 - 11 Nov 09. Pertama kali menghadapi exam di bumi UM KL terasa amat berbeza sekali dgn bumi UM Nilampuri. Saya mengharapkan pengunjung dapat mendoakan saya dan sahabat-sahabat lain agar berjaya di dunia dan akhirat serta dipermudahkan jalan bagi Allah.

Saya ke mana selepas exam? aktiviti yang tak di jangka akan muncul.

> menyiapkan projek buku kanak-kanak di bawah Syarikat EDU (dengan bantuan kak syikin EDU & Ust Wan Afifi)

> Outing bersama National Blood Donation ( UM 5th College ) pada 21-22 Nov

Aktiviti K.I.V :

> Bro-M Camp pada 22-24 Nov 09
> balik rumah ( x beli tiket lagi hehe )

Apa yang penting, segala ibadah yang dilakukan semasa menghadapi exam seperti solat hajat & solat taubat moga tetap istiqamah selepas exam juga. ^_^ Fenomena yang teramat normal.

Baiki akademik, baiki ibadah. Moga segala usaha untuk menuju kejayaan dikira sebagai satu ibadah.  Jaga hati, jaga iman. Maaf dunia dan akhirat.



 Target 4.0 itu pasti di dunia, dan akhirat, target lah sesuatu yang lebih bernilai segulung ijazah.

Maaf andai aku mengusangkan jalan dakwah yang ini


posted by Khairunnisa on ,

1 comment




Salam kemaafan dari penulis.

Saya meminta maaf dengan setulus kasih kepada pengunjung setia blog Qalam Khairunnisa kerana telah mengusangkan jalan dakwah ku yang ini buat sementara.

Kadangkala kita penat dalam mengurus kehidupan sehingga keliru dalam perjalanan. Kadangkala saya juga terlepas pandang apa yang aula patut saya kerjakan. Saya meminta maaf secara terbuka buat para sahabat-sahabat saya sekiranya ada tanggungjawab yang tidak terlaksana juga kepada pihak Syarikat EDU kerana saya masih belum menyelesaikan projek penulisan buku kanak-kanak.

Saya rasa bersalah, disamping kesibukan dalam menguruskan Festival Mahasiswi dan menyelesaikan assignment, saya sering sayu melihat blog ini tidak ter-update dengan isu semasa. Bukan tak menulis, cuma.. ada sesuatu yang perlu di selesaikan lagi.

Apapun, saya berbangga dengan anda semua. Anda adalah insan-insan yang tidak jemu menjelajah dunia, mencari sedikit info dan ilmu yang berguna. Moga dakwah tidak hanya terhenti dalam penulisan, tapi diteruskan juga dalam pengamalan.

Saya ingin kongsikan. Sikap kita sebagai DAIE. Kadangkala saya lihat, para DAIE ni syok sendiri dalam projek yang di lakukan nya. Saya ambil contoh, seorang hamba Allah ni telah merancang satu projek yang akan dihadiri oleh mahasiswa. Pelbagai usaha dan cara telah dipergiat untuk menjemput seluruh mahasiswa untuk menghadirinya. Namun yang datang hanya "orang-orang" sendiri. Saya bukan mengkritik kosong. Namun saya harap kritikan ini disambut oleh mereka yang punya idea untuk berubah.

Rupanya, kita lupa, yang kita ingin tarik itu adalah para mahasiswa yang punya ideologi hedonisme, punya ideologi nasionalisme dan bermacam-macam ideologi yang membenam di jiwa mereka. Jadi, sebagai daie, kita perlu lebih dalam mengkaji, bagaimana untuk melembutkan mereka yang telah dipasakkan ideologi yang menjadi barah dalam ummat.

Saya pernah merasa, terlibat dalam mengaturkan sebuah projek untuk mahasiswa. Saya juga merasa, penat itu seperti tersisa namun alhamdulillah, ada yang di gerakkan hati oleh Allah untuk turun bersama. Persoalan pokoknya, jangan tertumpu dalam menunggu Allah menggerakkan hati mereka, tapi berusaha. Tapi bukan sekadar berusaha, tapi menyelami dan mendekati mereka.

Cukup untuk saya mengkritik. Moga selepas ini, semakin banyak yang di bincangkan sehingga lewat malam menyelesaikan masalah ummat, tidak hanya terhenti dalam perbualan mesyuarat. Dekati mad'u kita. Dan saling nasihat menasihati sekiranya para DAIE itu sendiri bermasalah.

p/s : masih cuba memperbaiki diri.

Berita terkini: Helah Menculik Kanak-Kanak Di Carrefour JB


posted by Khairunnisa on

1 comment


sekadar gambar hiasan




Salam alaik.

Message: Jika anda tiada anak kecil pun, tolong sebarkan maklumat ini kepada sesiapa sahaja. Kita tidak tahu entah siapa yang dapat diselamatkan dengan menghantar e-mel ini. Tolong beri sedikit masa dan hantar kepada kawan yang ada anak-anak dan cucu-cucu. Terima Kasih .

Kita mahu berkongsi apa yang berlaku hari ini semasa berbelanja di Carrefour JB. Seorang ibu sedang membongkok untuk membelek-belek daging, dan apabila berpusing mendapati anak perempuannya berusia 4 tahun telah hilang. Saya berdiri betul-betul bersebelahan dengan si ibu, sementara si ibu tadi terus memanggil-manggil anak perempuannya tapi hampa.


Saya meminta seorang pekerja lelaki Carrefour untuk umumkan kehilangan tersebut melalui sistem pembesar suara. Beliau terus melakukannya apabila diminta berbuat demikian, dan kemudian terus meninggalkan saya untuk membuat panggilan telefon. Panggilan itu untuk memaklumkan supaya semua pintu dan pagar dikunci menggunakan kata kod atau seumpamanya. Jadi mereka telah mengunci semua pintu dengan serta-merta.

Hanya 3 minit diperlukan untuk melakukannya selepas diminta. Mereka menjumpai kanak-kanak perempuan itu 5 minit kemudian di dalam bilik air dalam keadaan masih khayal. Kepala budak perempuan itu sudah separuh dicukur, dan hanya berpakaian dalam. Ada sebuah beg mengandungi baju, pisau cukur, dan rambut palsu terletak di lantai bersebelahannya untuk menukar wajahnya.

Siapa pun yang melakukannya – iaitu mengambil lalu membawa budak perempuan ini ke dalam bilik air, cukur rambut dan tukar pakaiannya – melakukannya kurang daripada 10 minit. Ini bikin saya menggigil tak sudah-sudah. Tolong perhatikan anak-anak anda apabila berada di tempat luas di mana adalah senang untuk kita terpisah dengan mereka seperti di gedung beli-belah. Hanya beberapa minit diperlukan untuk melakukan semuanya. 5 minit lagi maka anak perempuan itu tentu sudah berjaya dibawa keluar.

Saya masih amat terkejut ada manusia yang sanggup melakukannya, apa lagi dalam masa hanya beberapa minit. Masa anak-anak kecil boleh berlari tanpa hirau telah berlalu.
Budak perempuan itu kini selamat. Syukur ke hadrat Allah SWT, dan tahniah kepada pekerja Carrefour yang bertindak pantas.

SEBARKAN BERITA INI SELUAS-LUASNYA SUPAYA PERINGATAN DAPAT DIBUAT BAHAWA ADA MANUSIA GILA LAGI GANAS DI KALANGAN KITA SEMUA !

Thank you,

Email dari : NOOR HAIZAM IBRAHIM



sumber : http://idhamlim.blogspot.com/2009/10/helah-menculik-kanak-kanak-di-carrefour.html

Salam Aidilfitri


posted by Khairunnisa

1 comment



Salam Aidilfitri & Maaf Zahir Batin

Terutama kepada sahabat2 blogger dan yang setia untuk singgah. Maaf sebab lama tak update blog.

El Amor FUTSAL !!! Terbuka KAMPUS LUAR ^_^ dan....


posted by Khairunnisa on

No comments

 
EL AMOR FUTSAL
KHAS UNTUK MAHASISWA LUAR KAMPUS UM
untuk merebut PIALA YDP MPMUM
SEBELUM 9 SEPTEMBER 09 !!! 
 
sebarang pertanyaan : 
sua@mpmum.org
atau
hurul_aien@yahoo.com
 
Psssst... AKAN DATANG....

Bila janji pemimpin hanya retorik : Maka MLTR pun di luluskan.


posted by Khairunnisa on ,

9 comments

Tidak perlu saya menghuraikan latarbelakang mereka, atau sejarah mereka juga bila mereka pernah mengadakan roadshow di Malaysia dahulu. Cukup saya ingin cuba menyedarkan masyarakat yang kononnya Satu Malaysia bahawa mereka sedang dalam keadaan berbahaya !


MasyaAllah, tak cukup dengan peringatan Allah yang terkandung dalam sebaran virus H1N1, kini kerajaan pula ingin menjemput satu lagi "malapetaka" baru berbentuk virus hedonisme yang semakin mengancam generasi mu'minin di kalangan ummah di Malaysia. Mati dalam H1N1 ini bagi saya lebih mulia dari mati dalam dakapan hedonisme.


Saya hairan, 100 hari pemerintahan Najib telah berlalu begitu jauh. Namun, Malaysia hanya mendepani kerosakan. Di mana sensitiviti dan keintelektualan rakyat dalam memilih pemimpin? Bukan tuduhan melulu, tapi realiti dalam satu penilaian di mata rakyat.


Andai benar rakyat didahulukan, maka suara bantahan rakyat mengenai konsert ini juga perlu di ambil kira. Najib sebagai pemimpin yang kononnya dipilih atas dasar kepercayaan rakyat harus membuat keputusan mengikut maslahah umum yang lunas berlandaskan garis hukum syara'. 


Malangnya, kelulusan konsert ini hanya mendatangkan mafsadah pada kemakmuran rakyat apatah lagi yang beragama Islam. Mana janji Najib pada rakyat untuk mengadakan sambutan kemerdekaan secara sederhana kerana menghormati bulan Ramadhan? Janjinya retorik semata-mata. Rakyat di tipu hidup-hidup. 


Saya mahasiswa yang kecewa dengan kerajaan. Saya mengajak sahabat-sahabat yang lain untuk mengecam kerajaan, andai konsert ini benar-benar diadakan yang dijadualkan pada pada 5 Oktober 5 September bersamaan 15 Ramadhan 1430 di Arena of Stars Genting Highland, maka tunggulah bagaimana mahasiswa bangkit untuk menghalangnya. Selagi ISLAM bernyala di jiwa anak muda, akan digenggam baranya. ALLAHU AKBAR !! .




FIKIR & ZIKIR , INI ISU UMMAT ISLAM.



 " Aku meragui, lantas aku berfikir. Aku berfikir, lantas ku temui diri ! "

DSKHAIRUNNISAISMAIL
Lokasi terkini: Universiti Malaya Kuala Lumpur
0650am, 26082009
http://qalamhazin.blogspot.com











Fashionable Mask or ...?


posted by Khairunnisa on

No comments




Manusia mula memakai "mask" untuk perlindungan dari H1N1 di tempat umum. Seperti yang kita sedia maklmum, selesema babi adalah virus yang berbahaya dan mudah tersebar dengan cepat. Pihak kementerian kesihatan telah menyediakan mask ini sejak kali pertama kematian selesema babi dilaporkan. 


Mask di reka khas untuk melindungi penyebaran wabak h1n1. Biasanya ia berwarna putih atau biru polos. Namun kini, kita dapat lihat ia nya mempunyai pelbagai corak!. Nampaknya seni tidak hanya di kanvas putih. Orang "seni" mula mendapat idea dan menjadikan mask sebagai "kanvas" baru mereka. Mari lihat. Contoh 1st di atas. Seorang wanita memakai mask h1n1 yang bercorak rama-rama dan kelihatan relax.













Saya lihat beberapa perkara. 


Pertama, saya lihat mereka ni kreatif juga. Alang-alang dalam tahanan h1n1, maka mereka mencari sesuatu yang kreatif, membuat si pemakai lebih ceria, bukan seperti orang sakit. 


Kedua, saya lihat, ketakutan atas kemerbahayaan virus ini seolah-olah hilang dengan keseronokan mereka me-reka mask seperti ini. 


Mungkinkah, dengan me-reka corak seperti ini membuatkan paras ketakutan manusia turun? Setiap hari ada saja akhbar melaporkan kematian akibat virus h1n1. Maka manusia pun cuba untuk membangunkan jiwa yang takut itu dengan seni.


Ada sahabat saya berkata, h1n1 adalah peringatan dari Tuhan. Maka, sebagai seorang yang bergelar Muslim (alhamdulillah), taqarrub kepada Allah adalah asas yang penting. Dalam mendepani ujian h1n1, letakkan lah konsep TAWAKKAL kepada Allah di tempat yang sepatutnya. 


Saya teringat tok guru pondok Gelang Mas mengajar tentang konsep Tawakkal melalui kitab lama. Seminggu lebih saya hanya mendengar tentang Tawakkal siap dengan i'rob ayat. Cuma versi kelantan, so maklumat kurang sampai hehe. InsyaAllah saya akan rujuk semula di dalam mana-mana kitab.


Tawakkal



Tawakkal adalah kesungguhan hati dalam bersandar kepada Allah untuk mendapatkan kemaslahatan serta mencegah kemudharatan, baik dalam urusan dunia mahupun urusan akhirat.

Firman Allah yang bermaksud :

“Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkannya (mencukupkan
keperluannya)." (QS. Ath-Tholaq: 2-3)


Perlu difahami bahawa mewujudkan tawakal bukan bererti meniadakan ikhtiar atau mengetepikan usaha. Takdir Allah dan sunnatullah terhadap makhluk-Nya terkait erat dengan ikhtiar makhluk itu sendiri, kerana Allah ta'ala yang telah memerintakan hamba-Nya untuk berikhtiar dan di saat yang sama Dia juga memerintahkan hamba-Nya untuk bertawakal.



Ikhtiar itu adalah perintah-Nya terhadap jasad lahiriyah kita, sedangkan tawakal adalah perintah-Nya terhadap hati kita sebagai manifestasi dari keimanan kita kepada Allah subhanahu wata’ala.

Allah berfirman lagi, maksudnya :

“Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.” (QS. Al-Imran: 159)



Jadi, jangan terleka dengan keseronokan. Berpesan-pesanlah kita dan kepada orang-orang yang sedang sakit agar bertawakal kepada Allah subhanahu wata’ala dan menggantungkan hati kita kepadaNya. Sehingga kita akan mendapatkan kesihatan, keselamatan, dan balasan pahala di dunia dan di akhirat.

Moga h1n1 dan Ramadhan Kareem sebagai medan tarbiyyah yang terbaik bagi ummat yang dijanjikan Syurga Allah.






 " Aku meragui, lantas aku berfikir. Aku berfikir, lantas ku temui diri ! "

DSKHAIRUNNISAISMAIL
Lokasi terkini: Universiti Malaya Kuala Lumpur
0540am, 26082009
http://qalamhazin.blogspot.com


Kad Maya Istimewa untuk anda semua ^_^


posted by Khairunnisa on

14 comments





Salam Kerinduan Ramadhan Kareem...


Kad ini umum untuk pengunjung semua, di reka khas atas nama cinta ku pada bulan Ramadhan.


Kad ini khas kepada yang menerima jemputan dari QK ^_^


Aduh Ramadhan, moga kami sempat bertemu dan sempat hidup bernafas sepanjang kau tiba ini... ameen

Salam Ramadhan Kareem semua ^_^


posted by Khairunnisa on ,

1 comment

Thanks to Sis Nazifah a.k.a Kak Che'
Teruja, tak lama lagi Ramadhan Kareem akan tiba. ^_^





kredit design to : http://www.callidesign.blogspot.com/

Aku si "ORIGINATOR" ?


posted by Khairunnisa on ,

5 comments



Semalam, saya dan Masturah saling menguji personaliti diri dalam laman web http://www.mypersonality.info/ . Di sana terdapat 2 bahagian iaitu "Personality Test - Discover Your Type" dan "Multiple Intelligences Test - Discover Your Learning Style".


"Personality Test - Discover Your Type"
(Ujian Personaliti)


Ujian ini adalah berdasarkan kajian teori Carl Jung, seorang ahli psikologi dan sedikit penelitian peribadi Isabel Briggs Myers dan Katharine Cook Briggs.


Carl Jung, seorang ahli teori psikologi jenis (perwatakan manusia) mengatakan setiap orang adalah "pelik" berbeza dari segi kecenderungan dan kesukaan. Ada diantara kita ialah extraverted sementara yang lain introverted, ada sebilangan dari kita adalah seorang "pemikir" sedangkan yang lain adalah seorang "penyelidik", dan seterusnya.


Terdapat 16 jenis keperibadian yang berbeza, masing-masing berkait rapat antara salah satu dari empat pengkhususan sebagaimana yang telah disusun oleh David Keirsey.


Berikut merupakan 4 pengkhususan :


1. Protectors (SJ) - Pelindung
ESTJ - Overseer (Penyelia)
ESFJ - Supporter (Penyokong)
ISTJ - Examiner (Pemeriksa)
ISFJ - Defender (Pembela)


2. Creators (SP) - Pengkarya
ESTP - Persuader (Pemujuk)
ESFP - Entertainer (Penghibur)
ISTP - Craftsman (Tukang ***)
ISFP - Artist (Artis)


3. Intellectuals (NT) - Cendekiawan
ENTJ - Chief (Ketua)
ENTP - Originator (Pengarang @ Orang yang memulakan)
INTJ - Strategist
INTP - Engineer


4. Visionaries (NF) - Perangka Visi
ENFJ - Mentor
ENFP - Advocate (Penyokong @ Peguambela)
INFJ - Confidant
INFP - Dreamer




Hasil dari ujian tersebut, saya berjaya mendapat dalam golongan ke 3 iaitu "CENDEKIAWAN" dalam pengkhususan " ORIGINATOR " . hehe




Click to view my Personality Profile page






Extraverted (E)  =  53%




Kecenderungan terhadap melihat dunia daripada pandangan luar daripada diri sendiri. Mereka lebih suka mengadakan interaksi sosial, bersemangat, berbudi bahasa, tegas dan realistik. Mereka cenderung kepada perhimpunan sosial seperti aktiviti berorganisasi dan juga lebih suka untuk meluangkan masa bersama orang lain serta cuba untuk memperkuatkan diri mereka dengan interaksi sosial.


Intuition (N)  =  74%




Ia berkaitan tentang bagaimana manusia memproses data. Mereka memfokuskan kepada masa depan dan apa yang mungkin akan berlaku. Mereka memproses maklumat melalui sejarah dan pengalaman. Mereka membaca apa yg tersirat dan mereka adalah pemikir abstrak.


Thinking (T)  =  53%




Berfikir merujuk kepada bagaimana individu membuat keputusan. Pemikiran mereka adalah objektif dan membuat keputusan berdasarkan fakta. Mereka memimpin dengan akal dan bukannya melalui hati dan perasaan. Pemikir membuat keputusan berdasarkan faktar dan logik.


Perceiving (P)  =  63%


Mempersepsi atau menilai  merujuk kepada suka mempamerkan apa yang zahir. Mereka ialah orang yang fleksibel, seperti memilih untuk bersikap terbuka dan berfikiran secara rawak. Mereka ingin bertindak secara spontan dan sering menyesuaikan diri. Mereka suka mengakhiri sesuatu hal yang terbuka.




Keempat-empat ciri personaliti iaitu ENTP digabungkan menjadi suatu penilaian personaliti yang lengkap iaitu 'The Originator' yang bermaksud Pengarang @ Orang yang memulakan. Kumpulan individu ENTP digambarkan seperti berikut :






ORIGINATOR adalah seorang yang logik, inovatif, seorang yang selalu ingin tahu dan sangat bersungguh-sunguh dalam merekacipta. Mereka melihat kemungkinan dalam memperbaiki mana-mana situasi dan memiliki kemampuan untuk memahami konsep-konsep yang bersifat kompleks. ORIGINATOR adalah seorang yang suka mengkaji dirinya sendiri dan seorang yang berpendirian. Mereka sering mengabaikan kehidupan yang biasa sementara mengejar solusi baru. ORIGINATOR juga adalah seorang yang dapat berkomunikasi dengan baik dan seorang sahabat yang unik.

Antara tokoh-tokoh barat yang memiliki personaliti ENTP ialah :



Alexander the Great - king, military commander
James A. Garfield - American President

John Adams - American President
Rutherford B. Hayes - American President
Theodore "Teddy" Roosevelt - American President
Lewis Carroll - author (Alice in Wonderland)
Walt Disney - filmmaker, entrepreneur
Weird Al Yankovic - musician (satire/parody)
Alfred Hitchcock - filmmaker (The Birds)
Suzanne Pleshette - actress
Celine Dion - singer
Valerie Harper - actress
Julia Child - chef, author, TV personality


Tetapi laman ini memperincikan bahawa sebahagian besar ENTP dipopulasi oleh lelaki berbanding wanita iaitu sebanyak 4.5% dan wanita, 1.5%. Fakta tersebut sebenarnya berkait rapat dengan peranan wanita dalam masyarakat hari ini. Wanita kini gemarkan bidang hiburan sebagai bidang kerjaya berbanding pekerjaan yang menuntut hak akal untuk berfikir secara kritikal dan strategis serta kreatif.

Seni suara atau seni fashion saja tidak cukup untuk membangun sebuah tamadun. Melayu yang saya rasa makin hilang di pijak bumi ini sepatutnya merubah hala kepada pembangunan rohani berbanding fokus yang total pada permodenan dalam pembangunan.

Kekurangan makanan rohani membuat iri syatan menjelma


Merujuk pada hasil kajian di atas, 80 % keputusan adalah bertepatan dengan peribadi diri saya yang sebenarnya (dengan izin Allah). Sebagai seorang cendekiawan Muslim, kajian tetap dinobat sebgai kajian tanpa menolak dan menafikan secara terus hasil seperti ini. Seperti kata sahabat saya, Masturah
Kita juga beriman bahawa tokoh teragung adalah Nabi Muhammad s.a.w yang juga dinobatkan sebagai juara agung di antara 100 individu yang paling berpengaruh di dunia.


Saya sangat berharap, moga nama saya juga tercatat dalam sejarah, menjadi duta ISLAM di seluruh dunia, menjulang ISLAM dan memperkenalkan bahawa ISLAM adalah agama terbaik, agama yang penuh kasih sayang, seperti Aisyah r.a, Sumayyah, Khadijah r.a, Zainab Al-Ghazali dan seterusnya Khairunnisa. ^_^ . Doakan saya.


Click to view my Personality Profile page
UPDATE 


Wallahua'alam.
 
 
 
" Aku meragui, lantas aku berfikir. Aku berfikir, lantas ku temui diri ! "

DSKHAIRUNNISAISMAIL
Lokasi terkini: Universiti Malaya Kuala Lumpur
0600am, 17082009
http://qalamhazin.blogspot.com

About

Blog Widget by LinkWithin