Bengkel Komputer K.A.M.I


posted by Khairunnisa on ,

1 comment




Dalam beberapa hari ni, kami (ahli BITAN MPP dan AJK) berhempas pulas menyiapkan persiapan Bengkel ni. Memang tak cukup tidur la katakan.

Selepas Solat Sunat Terawih tadi, kami install kan software yang berkenaan dalam semua laptop peserta untuk memudahkan pembelajaran esok hari. Aku tak pasti berapa puluh laptop tadi. Sebab, rata-rata ramai yang tak memiliki software yang berkenaan.

Selesai saja install software, jam1 pagi kitorang tengah burn CD Software untuk peserta. Hari ni burn dalam under 100 keping. Semalam pun dalam under 100 keping CD juga. Malam ni kami guna 7 Laptop untuk burn software untuk hampir 200 CD. Tenaga pengajar (kami juga) memang menahan mata untuk burn.

Sementara menunggu CD ni siap di burn. Aku pun amik sedikit masa untuk mencoretkan pengalaman untuk dikongsikan sambil di temani alunan lagu padang pasir Amr-Diab.

Dalam mem"burn" ni memang menguji kesabaran tul. Sebab kadang-kadang kita tengah copy auto tu dalam 87% dah tetiba abort dan failed. Nak kata geram, tak tau nak geram yang mana satu. So..urut kepala la nampaknya.

Apapun..esok ada kuliah lagi. So, bengkel mula jam8 pg. Aku di tugaskan jam10 after kuliah Nahu ku (kelas ganti). Kiranya, aku mengajar peserta yang after kuliah punya peserta (kelas ganti juga).

Walau apapun, sebenarnya aku pening juga. Kalau setakat ajar Cyberlink tu ok lagi. Tapi, kena ajar cara FORMAT Laptop pula ni aku pening. Kami da di ajar caranya cuma... praktikal tu lom gi. Tapi, di kalangan kami ni alhamdulillah, memang ada le pandai format-format ni. Aku ingat lagi, sem lalu kami buka bengkel Adobe Photoshop. Baru ajar BASIC, dah peserta macam-macam tanya. Apatah lagi nak format laptop. Wah...mencabar sungguh. :)



Insya-Allah..ilmu ALLAH itu luas. Jadi..kenal lah kongsi-kongsi. Kena sampaikan walau satu ayat. Betapa indahnya ISLAM :)

1 comment

  1. Anonymous

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin