Ular yang KAWAIE (cute) di 1 Ramadhan ~


posted by Khairunnisa on

5 comments


perasan tak??

Peristiwa 1 RAMADHAN

Kuliah bermula jam9 am. Seperti biasa, hanya berjalan kaki ke bilik kuliah. Bukannya jauh pun. hihi.. Apa yang ku senang sangat pagi itu ialah cuaca yang sangat mendamaikan. Tidak seperti hari-hari yang lalu. Mendung tapi bukan petanda hujan. Udara segar. Terasa terpujuk hati ini untuk tenang. Seolah-olah telah Lailatul Qadr semalam. Sebab, hari-hari sebelum ini cuaca jam 9 am belum ada awan yang membayangi kami dari cahaya Matahari. Tapi pagi ni, sedikit berbeza. Terasa seolah-olah dunia menyambut pagi Ramadhan yang penuh barakah. Cahaya Matahari yang lembut dapat di rasa pada jam11 am yang biasanya dah panas terik.

Rasa sangat nyaman...

Jam11 am, kami berpindah bilik kuliah ke BK 14. Tingkat atas sekali. Seperti biasa, aku suka duduk depan. Tak kira lah tengah mengantuk ke segar ke. Hantam saja. Aku memang suka terus terang kalau aku dah mengantuk. Ha...siaplah kena dengan pensyarah. Hihi.. Tengah sibuk-sibuk atur kerusi nak duduk depan. Tiba-tiba, aku mendongak ke air-cond. Wo..apa benda cam tali melingkar di tingkap air-cond tuh. Macam hos air warna hijau pulak tu.

"Eh Nasibah...cuba ko tengok, apa "bah" tu yang "melekat" di air-cond tu..pelik "jak" ku tengok"..aku memulakan bicara dengan Nasibah, anak jati Kelantan, tapi aku hantam cakap Sabah dengan dia. Dia faham jugak tu hihi.. Tetiba kawan-kawan yang lain pun sibuk tengok..Tetiba (lagi sekali) "Eiiiiiiiiiiiiiiiii...ULAR bah tu Kak Dayang" Fatin menjerit kat aku. Semua pun "Aaaaaaa...Eeiiiii" waduh...gamat kelas tu.

Ler...Ular rupanya..aku tak perasan pun kepala Ular tu yang landing di situ. Kecil je kepala dia..ingatkan hos air. Aku pun sempat buat "peace" lagi dengan ular tu. Gembira ku dapat jumpa Ular hihi. Orang lain sibuk lari, aku pulak buat hal pi amik gambar Ular tu. Kenangan bah..hihi ..Apa lagi, semua siswi pindah kedudukan sebelah tempat siswa selalu duduk. Kesian siswa terpaksa duduk di kedudukan siswi. Tapi diorang duduk jauh dari air-cond tu..ye lah..tetiba jatuh pulak Ular tu kat atas kepala..kan buat al pulak lagi nanti. Hihi.

So, apa yang kamu dapat melalui kisah ni?

1. Ular juga makhluk Allah yang selalu berzikir memuji-Nya.

2. Berhati-hati dengan binatang yan berbisa. Kerna "mereka" telah di kurniakan bisa yang boleh membawa maut kalau di ganggu.

3. Jangan hanya tahu pandang tanpa perasaan dengan binatang yang berbisa seperti Ular . Hadirkan dalam diri rasa kagum dengan kebesaran Allah yang menciptakan segala jenis makhluk yang unik.

4. Binatang seperti Ular memang banyak berzikir memuji Allah dari manusia. Tapi ingat, "AKU (Allah) telah memilih kamu (sebagai) KHALIFAH di dalamnya (bumi), maka AKU akan melihat bagaimana kamu beramal".



Perindu Ramadhan,
Khairunnisa,
12.00 am
1 September 08
APIUM
http://qalamhazin.blogspot.com

5 comments

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin