Aku si "ORIGINATOR" ?


posted by Khairunnisa on ,

5 comments



Semalam, saya dan Masturah saling menguji personaliti diri dalam laman web http://www.mypersonality.info/ . Di sana terdapat 2 bahagian iaitu "Personality Test - Discover Your Type" dan "Multiple Intelligences Test - Discover Your Learning Style".


"Personality Test - Discover Your Type"
(Ujian Personaliti)


Ujian ini adalah berdasarkan kajian teori Carl Jung, seorang ahli psikologi dan sedikit penelitian peribadi Isabel Briggs Myers dan Katharine Cook Briggs.


Carl Jung, seorang ahli teori psikologi jenis (perwatakan manusia) mengatakan setiap orang adalah "pelik" berbeza dari segi kecenderungan dan kesukaan. Ada diantara kita ialah extraverted sementara yang lain introverted, ada sebilangan dari kita adalah seorang "pemikir" sedangkan yang lain adalah seorang "penyelidik", dan seterusnya.


Terdapat 16 jenis keperibadian yang berbeza, masing-masing berkait rapat antara salah satu dari empat pengkhususan sebagaimana yang telah disusun oleh David Keirsey.


Berikut merupakan 4 pengkhususan :


1. Protectors (SJ) - Pelindung
ESTJ - Overseer (Penyelia)
ESFJ - Supporter (Penyokong)
ISTJ - Examiner (Pemeriksa)
ISFJ - Defender (Pembela)


2. Creators (SP) - Pengkarya
ESTP - Persuader (Pemujuk)
ESFP - Entertainer (Penghibur)
ISTP - Craftsman (Tukang ***)
ISFP - Artist (Artis)


3. Intellectuals (NT) - Cendekiawan
ENTJ - Chief (Ketua)
ENTP - Originator (Pengarang @ Orang yang memulakan)
INTJ - Strategist
INTP - Engineer


4. Visionaries (NF) - Perangka Visi
ENFJ - Mentor
ENFP - Advocate (Penyokong @ Peguambela)
INFJ - Confidant
INFP - Dreamer




Hasil dari ujian tersebut, saya berjaya mendapat dalam golongan ke 3 iaitu "CENDEKIAWAN" dalam pengkhususan " ORIGINATOR " . hehe




Click to view my Personality Profile page






Extraverted (E)  =  53%




Kecenderungan terhadap melihat dunia daripada pandangan luar daripada diri sendiri. Mereka lebih suka mengadakan interaksi sosial, bersemangat, berbudi bahasa, tegas dan realistik. Mereka cenderung kepada perhimpunan sosial seperti aktiviti berorganisasi dan juga lebih suka untuk meluangkan masa bersama orang lain serta cuba untuk memperkuatkan diri mereka dengan interaksi sosial.


Intuition (N)  =  74%




Ia berkaitan tentang bagaimana manusia memproses data. Mereka memfokuskan kepada masa depan dan apa yang mungkin akan berlaku. Mereka memproses maklumat melalui sejarah dan pengalaman. Mereka membaca apa yg tersirat dan mereka adalah pemikir abstrak.


Thinking (T)  =  53%




Berfikir merujuk kepada bagaimana individu membuat keputusan. Pemikiran mereka adalah objektif dan membuat keputusan berdasarkan fakta. Mereka memimpin dengan akal dan bukannya melalui hati dan perasaan. Pemikir membuat keputusan berdasarkan faktar dan logik.


Perceiving (P)  =  63%


Mempersepsi atau menilai  merujuk kepada suka mempamerkan apa yang zahir. Mereka ialah orang yang fleksibel, seperti memilih untuk bersikap terbuka dan berfikiran secara rawak. Mereka ingin bertindak secara spontan dan sering menyesuaikan diri. Mereka suka mengakhiri sesuatu hal yang terbuka.




Keempat-empat ciri personaliti iaitu ENTP digabungkan menjadi suatu penilaian personaliti yang lengkap iaitu 'The Originator' yang bermaksud Pengarang @ Orang yang memulakan. Kumpulan individu ENTP digambarkan seperti berikut :






ORIGINATOR adalah seorang yang logik, inovatif, seorang yang selalu ingin tahu dan sangat bersungguh-sunguh dalam merekacipta. Mereka melihat kemungkinan dalam memperbaiki mana-mana situasi dan memiliki kemampuan untuk memahami konsep-konsep yang bersifat kompleks. ORIGINATOR adalah seorang yang suka mengkaji dirinya sendiri dan seorang yang berpendirian. Mereka sering mengabaikan kehidupan yang biasa sementara mengejar solusi baru. ORIGINATOR juga adalah seorang yang dapat berkomunikasi dengan baik dan seorang sahabat yang unik.

Antara tokoh-tokoh barat yang memiliki personaliti ENTP ialah :



Alexander the Great - king, military commander
James A. Garfield - American President

John Adams - American President
Rutherford B. Hayes - American President
Theodore "Teddy" Roosevelt - American President
Lewis Carroll - author (Alice in Wonderland)
Walt Disney - filmmaker, entrepreneur
Weird Al Yankovic - musician (satire/parody)
Alfred Hitchcock - filmmaker (The Birds)
Suzanne Pleshette - actress
Celine Dion - singer
Valerie Harper - actress
Julia Child - chef, author, TV personality


Tetapi laman ini memperincikan bahawa sebahagian besar ENTP dipopulasi oleh lelaki berbanding wanita iaitu sebanyak 4.5% dan wanita, 1.5%. Fakta tersebut sebenarnya berkait rapat dengan peranan wanita dalam masyarakat hari ini. Wanita kini gemarkan bidang hiburan sebagai bidang kerjaya berbanding pekerjaan yang menuntut hak akal untuk berfikir secara kritikal dan strategis serta kreatif.

Seni suara atau seni fashion saja tidak cukup untuk membangun sebuah tamadun. Melayu yang saya rasa makin hilang di pijak bumi ini sepatutnya merubah hala kepada pembangunan rohani berbanding fokus yang total pada permodenan dalam pembangunan.

Kekurangan makanan rohani membuat iri syatan menjelma


Merujuk pada hasil kajian di atas, 80 % keputusan adalah bertepatan dengan peribadi diri saya yang sebenarnya (dengan izin Allah). Sebagai seorang cendekiawan Muslim, kajian tetap dinobat sebgai kajian tanpa menolak dan menafikan secara terus hasil seperti ini. Seperti kata sahabat saya, Masturah
Kita juga beriman bahawa tokoh teragung adalah Nabi Muhammad s.a.w yang juga dinobatkan sebagai juara agung di antara 100 individu yang paling berpengaruh di dunia.


Saya sangat berharap, moga nama saya juga tercatat dalam sejarah, menjadi duta ISLAM di seluruh dunia, menjulang ISLAM dan memperkenalkan bahawa ISLAM adalah agama terbaik, agama yang penuh kasih sayang, seperti Aisyah r.a, Sumayyah, Khadijah r.a, Zainab Al-Ghazali dan seterusnya Khairunnisa. ^_^ . Doakan saya.


Click to view my Personality Profile page
UPDATE 


Wallahua'alam.
 
 
 
" Aku meragui, lantas aku berfikir. Aku berfikir, lantas ku temui diri ! "

DSKHAIRUNNISAISMAIL
Lokasi terkini: Universiti Malaya Kuala Lumpur
0600am, 17082009
http://qalamhazin.blogspot.com

5 comments

  1. Anonymous
  2. Anonymous
  3. Anonymous

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin