The LAST DIARY (episod 1)


posted by Khairunnisa on

5 comments


Diari 1: Muqaddimah kehidupan; bernafas di awal subuh. Hemm mengenangkan dosa semalam yang masih berbaki. Lalu bangkit, menyegarkan diri dan siap bertemu Ilahi, bermohon moga diri dimaafi dan perbaiki diri. Mungkin mula bertanya pada diri "kenapa aku jadi begini?"

Diari 2: Yosh, siap. Masa untuk menyelesaikan apa yang telah di jadualkan. Alhamdulillah, bersangka baik dengan Allah memudahkan lagi urusan. Seharian, saat menguruskan borang PTPTN kemudian turun naik library dan pejabat bendahari UM untuk menguruskan cek untuk di tunaikan (hasil dari kemenangan pertandingan). Semuanya berjalan lancar dengan bantuanNya.

Diari 3: Pertama kali merasa sebak di dada hanya kerana terlambat mengucapkan alhamdulillah apabila berhasil mendapatkan teksi di kawasan yang jarang sekali untuk mendapatkannya. Tertanya-tanya perasaan sebegitu rupanya ada. 

Diari 4: Masih berbaki kerja tahun ini perlu disiapkan. Belum dapat menghubungi editor, Ust Wan Afifi, macam mana ya?      

Diari 5: Samada sedar atau tidak, kalendar Islam telah beberapa hari membuka lembaran baru. Kini ISLAM di dalam "musim 2010". Tapi masih tercari-cari, tahun baru perlukan sesuatu yang baru? Azam? Matlamat? Diri sendiri? Cinta? Seseorang?

Diari 6: Dan blog ini pun dah nampak suasana barunya.. hanya mahu kelihatan simple seperti empunya diri. The important thing are less widget, more sharing.

Diari 7: Saat diri menghitung usia muda tahun baru hijrah, cuba mengatakan pada diri sediri, 2020 2010 ialah ;

1. REBUILT a strong LOVE with Allah

2. to appraise again my main TARGET

3. BALANCING my personal matter with work & study

4. MATURE my mind cause i'll be 22 years old (2010)

5. try to FIND myself, actually

6. LESS sleepZZZ, MORE confident

7. dare to think UN-THINK-ABLE thought

8. try to REFUSE many request that I might be cant do it. ( because im a person that will accept any kind of request without think reasonable. Before i'll ruin it)

9. more RESPONSIBILITY with my work & study.

10. HONEST to my heart & face that "problems"

11. face SERIUOSLY in english communication & politic minded

Diari 8: Menyusun aturan hidup seolah-olah menyusun 1000 jigsaw puzzle bintang yang bertaburan. Sesekali keliru apabila meletakkan kepingan bahagian atas. Hey, puzzle bintang, tentu semua kepingan punya rupa yang sama tapi fungsi yang berbeza!

Diari 9: Kenapa agaknya mereka kata saya banyak kelebihan sedangkan saya tidak merasainya?


Diari 10: Tolong maafkan diri ini sepanjang tahun 1988 hingga 2009 sekiranya saya ada:

>terkasar bicara, tersasul kata, tersumbang senyuman, tak buat kerja sebaiknya, menjadi kawan yang tak bertanggungjawab, menjadi penulis yang tak komitmen, menjadi anak yang malas, menjadi mahasiswa yang tak efisen, menjadi seorang yang boros, sombong tak kena tempat, terlebih kata, tak menjaga adab, tidak tegas dalam bicaranya, tidak serius dalam pelajaran, ponteng kelas & meeting, menjadi penulis blog yang tak best dan kurang beribadah. 


Saya, Ds Khairunnisa bt Ismail meminta maaf secara terbuka pada yang mengenali diri ini atas kesalahan-kesalahan samada yang bertulis, sedar atau tak di sedari.



p/s: Campur-campur bahasa sebab tiap satunya punya perasaan yang tiba-tiba timbul, heh bayangkan...







DSKHAIRUNNISAISMAIL
UNIVERCITYOFMALAYA
> PANTAI DALAM, KL
> 1.45pm / 24 DIS 09

5 comments

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin