Al Kisah dan Muhasabah


posted by Khairunnisa on ,

3 comments



Semalam, aku menyelongkar album gambar kat dalam laptop. Rindu sangat dengan sahabat-sahabat sejak sekolah rendah hinggalah sahabat seperjuanganku di Akademi Pengajian Islam Nilam Puri ni. Aku terfikir nak cuci gambar. Jadi, aku pun asingkanlah mana yang berkenan nak di cuci. Sekitar dalam 50 keping la jugak. Wah, banyak ek?, tu pun kira sikit tu jika di bandingkan dengan folder gambar yang entah berapa GB dalam laptop ni. Ketika menyelongkar folder-folder tu, barulah aku sedar hakikatnya aku sebagai seseorang yang sering di pilih untuk memegang KD or AJK BITAN, iaitu gambar ku mesti jea kurang berbanding gambar orang lain. Apa tak nya, kita yang pegang kamera sepanjang program, camerawomen la katakan. Ish3. . .

MERUNGUT

Aku rasa sedikit tak puas hati. Aku katakan pada Masturah, nampaknya lain kali tak nak la jadi ajk BITAN lagi. Masturah kata, “kan kelebihan kita kena guna untuk ISLAM”. Astaghfirullah. Baru lah aku sedar kembali bahawa kelebihan aku dalam bidang ni. Namun, aku manusia biasa yang kadang kala tak lepas dari rungutan. Aku terfikir kembali, mahasiswa yang mempunyai kelebihan dalam bidang BITAN tak banyak di temui di APIUM Nilam Puri. Aku beristighfar kembali.

MINAT

Aku memang minat bahagian teknologi maklumat. Seorang sahabat pernah bertanya “Ko tu lak nak jadi ape lepas nih? Pengondam komputer ke? Ish3” . Sejujurnya, dulu aku pernah mengimpikan menjadi seorang hacker. Huhu. Rasa nak godam jea sistem White House tu, biar kucar kacir dengan cacing dan virus. Puas hati aku hahaha. Siapa yang pernah baca Novel Kombat 1511h karya Faisal Tehrani tu akan faham apa yang aku maksudkan.

Sahabat bertanya lagi, nanti nak amik kos apa kat UM? . Sejujur-jujurnya la, aku pun tak tahu nak pilih apa. Huhu. Aku kata “Kalau ada Syariah Teknologi dan Sains kan senang, Syariah Komputer ke ”. Sebab minat sains. Hihi. So sekarang ni tengah fikir nak pilih apa. Tapi prepare nak amik Siyyasah Syariah. InsyaAllah. Tak lama lagi nak register. Flight dah book 26 Jun nih. Bedebar la pulak huhu.

DOA – DAI’E

Moga segala impian dan harapan untuk menegakkan kembali ISLAM di muka bumi ini tercapai. Moga dengan kelebihan yang kita ada di syukuri dan digunakan untuk membantu ISLAM. Aku teringat kata-kata seorang pemikir ISLAM Indonesia, Bapak Dr Mohmad Natsir (Ketua Dewan Dakwah) :


“tiap-tiap kita adalah daie, pengembang tugas dakwah. Tukang beca yang muslim punya tugas dakwah. Ia yang menjemput dan menghantar pulang ustaz dalam suatu pelaksanaan dakwah.

Saudara yang menjaga masjid mungkin buta huruf, tidak bisa membaca dan menulis, tapi tugas membersihkan masjid, mengurus air masjid, menjaga keamanan selipar, adalah termasuk pelaksanaan dakwah. Merekalah yang mengurus semua itu. Dengan tugas itu, ia menjadi daie.


Yang menjadi pegawai, dia adalah daie. Kerana dengan kedudukannya, pelaksanaan dakwah dapat berjalan lancar. Yang kaya, yang mendapat kekayaan dari Allah, mungkin tidak bisa naik mimbar tetapi dengan infaknya dia menjadi daie”




Moga tugas-tugas kecil ku selama menjadi AJK BITAN MPP, Exco BITAN program dll itu adalah diantara tugas-tugas besarku sebagai seorang dai’e. Mulai dari apa yang boleh. Kita selalu memikirkan sesuatu yang jauh hingga tugas yang remeh kita tinggalkan. Teruskan menjadi perancang strategi dan sekaligus menjadi penggerak. Merancang saja tidak guna kalau tidak di jalankan, umpama kita dah penat mengumpul bahan untuk memasak Laksa, tapi sayang tak tahu bagaimana cara membuatnya.




Mulai dakwah dari apa yang kita boleh.




“Dubito, ergo cogito, ergo sum!” – Rene Descarte

Maksudnya “Aku meragui, lantas aku berfikir. Aku berfikir lantas ku temui diri !”





DSKHAIRUNNISAISMAIL
PASIRPUTIH, KELANTAN
1250pm, 24052009


*KD Penerbitan & Multimedia (BITAN)

3 comments

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin