Lagu bagi kamu itu bagaimana ?


posted by Khairunnisa on ,

2 comments





Lagu sebagai teman :

1.    Saat sunyi. Bila sunyi, saya akan mendengar lagu sambil mengemas, menyiang ikan, memasak dan terlena.

2.    Saat sedih. Ada suatu saat, bila sedih, suka mendengar lagu yang menyedihkan untuk menyedihkan lagi hati. (Gila sikit agaknya, yalah, bayangkan kecewa saat putus cinta, ish3).

3.    Saat gembira. Ada suatu saat, gembira bertemu cinta agaknya, jadi pasti siapa pun akan asyik mendengar lagu hikayat cinta. (Kebanyakannya..kan?)

4.    Saat marah? Ohh tidak.. mendengar lagu di saat marah adalah satu tindakan yang tidak tepat.

5.    Saat ingin mendapatkan ilham. Ohh ada suatu saat, untuk mendalami hati, saya perlukan lagu untuk menterjemah apa yang saya rasa. Sebab, saya jenis tak pandai meluah dengan lafaz, tapi dengan bait tulisan.




atau..lagu itu melalaikan ? :

1.    Saat memasak. Ohh sangat bahaya.

Nenek dahulu kala berpesan, “Jangan menyanyi ketika memasak, nanti dapat suami tua”. Frasa pertama sebagai satu amaran kerana adalah sangat bahaya menyayi ketika memasak. Bayangkan anda memasak sambil membayangkan diri di atas pentas sambil menghayati lagu, bisa jadi penyenduk memasak yang berminyak panas jadi microphone nya. (Bisa kah?) Jadi, sebelum badan melecur, nenek sumpah “nanti mendapat suami tua” siapa yang ingkar. Jadi, ramai gadis dahulu yang takut untuk menyanyi sambil memasak. Mulut nenek, “masin”.

2.    Saat belajar. Saya sendiri tak dapat belajar sambil mendengar lagu. Yalah, bila dengar lagu, saya suka hayati liriknya sambil berfikir apa agaknya yang cuba di sampaikan oleh sesebuah lagu itu. Saya jenis yang kisah pada semua perkara.

3.    Saat tertekan. Sepatutnya, bila sedih tak perlu dengar lagu untuk menyedihkan lagi hati yang sakit. Hati akan lalai dari mengingati Allah.

Lagu terlalu hebat untuk menyembuhkan hati. Lagu yang mendamaikan tentu dapat mengubat hati yang sedih. Puisi nya pasti mengandungi kata-kata semangat. Apalagi lagu ketuhanan. Itula yang manusia perlukan. Satu dorongan tanpa perlu manusia lain melafazkan bicara. Cukup irama dan puisi indahnya. Bicaraku bukan kosong, menurut fakta, irama yang lembut boleh menenangkan pesakit mental.

Lagu juga terlalu hebat untuk membarahkan hati yang terluka. Lagu yang iramanya mungkin kedengaran lembut, tapi puisinya sangat menyakitkan hati. Ia mampu mengembalikan emosi lama yang pahit, diterjemahkan melalui bait, di bangkitakan dengan irama yang sangat menusuk kalbu. Hati yang sudah rapuh, mana mungkin dapat bertahan dengan nya.

Di sanalah kehebatan kata-kata manusia. Ia di perteguhkan dengan keindahan susunannya dan di perkuat dengan melodinya. Berjuta manusia jatuh cinta kepada sesiapa yang bijak mengatur kata bukan. Berjuta manusia juga telah disakiti oleh ia hatta dengan sebaris kata yang tajam. Oleh itu, lahirlah peribahasa “Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata buruk padahnya”.

Lagu & irama itu tidak boleh di pisahkan. Jangan terlalu rigid dalam mentafsirkan. Sebelum turunnya Al-Quran, tanah arab itu terkenal dengan ramai Penyair yang hebat. Sesuai dengan masa, tanah, dan ummatnya, “ia” pun hadir. Tiada seorang penyair pun yang mampu mengalahkan keindahan ayat-ayatNya. Pada mulanya tanpa irama. Namun, sudah cukup menggetarkan hati bagi sesiapa yang membaca ayat-ayatNya.
 
Hati manusia penuh dengan seni, lantas tercipta irama yang sesuai untuk ayat-ayatNya atau dikenali sebagai seni tarannum. Tiada tandingan. Tiada yang melalaikan. Sesuatu yang hati manusia perlukan, ketenangan yang hakiki, kedamaian yang bermakna. Hatta satu huruf sangat berharga di sisi-Nya. “Ia” perlu di terokai bagi sebuah hati yang gersang. Hadirnya membantu jiwa yang kehilangan Tuhannya. Sentiasa di sisi. Itulah, Al-Furqan yang di sayangi.



DSKHAIRUNNISAISMAIL
UNIVERCITYOFMALAYA

0700, TAWAUSABAH
8 DIS 09





2 comments

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin