Lagi persoalan ISTIKHARAH dari kaum Adam


posted by Khairunnisa on , , ,

6 comments

 
 Picture : Kak Yana & Syed Ahmad Syed Abbas Wedding



Beberapa minggu yang lalu, saya menghadiri satu kuliah Ainul Qalb yang bertajuk "Siapa dalam Istikharahku". Mulanya saya mendengar dengan perasaan yang biasa, kerna saya terlupa seketika kisah lalu. Saya terupa bahawa saya pernah berjanji ingin melakukannya. Tapi saya kata "nanti dulu". Maaf kepada yang berkenaan.

Dalam kuliah tersebut, saya hanya mengantuk, meski sekali sekala tergelak mendengar telatah Ust Dzul Khairi memberikan pandangannya. saya terfikir, tajuk tentang cinta ramai plak datang. Jelas sangat mentallity. Namun, moga ada hikmahnya.

Atas permintaan sahabat-sahabat FACEBOOK saya terutama Faiz Shafie, Mohd Soufi, Mohd Hafizul Hilmi, Ashaari, Alhafiz Saufi Jelani dan Anem Arnamee yang meminta saya mengulas sedikit Kuliah beberapa minggu lalu. Saya pelik, kaum Adam pula yang banyak mengajukan soalan, saya ingatkan kaum hawa. Amat mengejutkan ^_^. Saya cuba yang kongsikan yang terbaik. 



ISTIKHARAH

Istikharah bermaksud meminta kebaikan dalam urusan yang di bolehkan oleh Allah untuk dilakukan hamba-Nya dengan cara-cara yang di ajar oleh Rasulullah SAW.

Perbanyakkan taubat, selawat dan berzikir kepada Allah agar beroleh petunjuk ke arah kebenaran.



Ibnu Qayyim berkata, orang yang beriman menerima ketentuan Allah dengan 2 sikap :

1) Berserah diri (sebelum solat istikharah)
 

2) Redha dengan apa yang telah ditetapkan oleh Allah setelah melakukan solat Istikharah.

Dari Makhul, dia mendengar Ibnu Umar berkata 


"terkadang seseorang itu beristikharah kepada Allah lalu dipilihkanlah yang terbaik baginya. Namun, dia membenci pilihan TuhanNya dan tidak mahu lagi melihat hasil istikharahnya itu meskipun sebenarnya itulah yang terbaik baginya"

Mari muhasabah sedikit dengan bicara ALLAH dalam surat cintanya yang bermaksud; 


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 
- Surah Al-Baqarah ayat 216"

Saya sedih bila orang mendengar tentang ISTIKHARAH, mereka memfokus dalam soal memilih pasangan jodoh sahaja. Sesungguhnya ISTIKHARAH ini luas. Ia di lakukan bila ada pertembungan urusan apa yang terbaik untuk kita lakukan. Ada keberkatan didalamnya untuk kehidupan kita. Ini bermakna, kita menjadikan ALLAH sebagai tempat pergantungan mutlak kita.

Saya bukan hanya bicara kosong, saya juga pernah melakukannya ketika nak memilih IPTA antara KTIAM & UM.Bukan sesuatu untuk dibanggakan..cuma nak membuktikan.

So, sekiranya ada mana-mana sahabat ingin tambah mengenai tajuk ini, amat di alu-alukan. Barakallah Lakum..








Ds. Khairunnisa Ismail
Tahun 1 dalam Sains Politik Islam (Siasah Syariyyah),
Universiti Malaya 08/09
9.40pm, 1 November 2009.

 



6 comments

  1. Anonymous

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin