Rupanya, aku menggali kubur sendiri !


posted by Khairunnisa on ,

5 comments


Suasana gelap. Beberapa buah kubur baru siap di kambus. Tinggal beberapa kujur mayat lagi belum di usaikan. Walau dalam keadaan cemas, sedih dan takut bercampur baur, tangan tetap merangkul mayat dan mencangkul tanah. Satu fenomena pelik berlaku, bahawa kami semua akan mati secara bergilir tanpa sebab. Sahabat yang telah mati dahulu kami akan cuba kambus dengan aman. Rupanya, kami menggali kubur sendiri..!


Saat itu, hatiku berat. Apa mungkin ajal ku akan singgah juga, sepertimana sahabat-sahabatku yang terbujur kaku. Tanganku bergetar. Pandangan mataku tajam melihat ke dalam kubur. Sekujur mayat yang hangus di dalam keranda yang di buat dari kaca yang membolehkan aku melihat bagaimana ia terseksa. Asap merah memenuhi ruang.


Aku lantas menggigil. Masih ku ingat monolog ku bergetar sambil melihat seksaanNya “Ya Allah, amal ku belum cukup, jangan Kau jemput aku dalam keadaan berdosa ini ya Allah, ku pohon, beri aku kesempatan ya Allah”. Aku tersungkur. “Ya Allah, ku mohon berikan aku hati yang baru andai hati aku ini tidak dapat di bersihkan lagi” .


Aku lantas terbangkit, istighfar dan muhasabah. Astaghfirullah. Aku bermimpi rupanya. Aku bangkit dan membersihkan diri serta berwudhu’. Ayat suci ku lantunkan. Bukan alunannya yang ku kagumi , tapi hati yang ingin ku suci kan.


"Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang ke luar dari kampung halaman mereka, sedang mereka beribu-ribu (jumlahnya) Kerana takut mati; Maka Allah berfirman kepada mereka: "Matilah kamu', Kemudian Allah menghidupkan mereka. Sesungguhnya Allah mempunyai kurnia terhadap manusia tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur."
(al-Baqarah: 243)



Matahari kian redup. Sedang asyik melayari internet untuk melihat kandungan surat tawaran UM, tiba-tiba bekalan elektrik terpadam. Lantaran bosan, aku memasang lagu nasyid didalam handphone. Secara tak sengaja, alunan mersik Farsyi Turab dalam carta ke-2 memenuhi ruang. Memori ku ligat berputar kembali mengenang mimpi yang ku alami di awal pagi. Aku memegang dada, masih tersisa rasa gerun, rasa takut akan gambaran seksaNya. Masih terngiang rintihan ku pada-Nya.


Aku pasti, kalian juga pernah merasakannya. Aku dan kamu pernah merasakan bahawa mati itu dekat. Begitu dekat hingga melemahkan saraf lutut, bibir terkumat kamit memohon ampunan. Masakan tidak, kita ini hamba. Hanya ada dua pintu kelak, samada pintu Neraka atau Surga. Beruntung bagi mereka yang sedar betapa Cinta-NYA lebih besar untuk dirinya sebagai hamba berbanding Cinta Hamba pada Tuhannya.


Di saat kita sedang gembira dengan kehidupan seharian kita, saat kita lalai dengan tugas Hamba, saat kita ketawa mahupun menangis, ingatlah bahawa maut itu dekat. 24 jam mengekori kita di belakang. Anak wayang kata "Jangan Pandang Belakang", tapi hari ini aku mengajak, "Pandanglah ke belakang" untuk muhasabah, mengetok diri yang alpa, menampar diri yang lalai dengan nikmat dunia.


"Tiap-tiap jiwa itu pasti akan merasai mati"


Ia yang akan membuat orang di samping kita merasa sedih. Telah tercatat tugasnya akan menyebabkan seorang ayah kehilangan anak harapannya, juga menyebabkab seorang ibu pasrah menerima sebuah kehilangan. Tugasnya menyebabkan seorang anak menjadi yatim, seorang suami menjadi duda, dan seorang isteri menjadi janda.


Namun, takut mati di sini bukan bermakna kita harus takut untuk keluar ke alam realiti, hingga kita paranoid dengan isu pembunuhan, pengeboman dan macam-macam lagi. Takut mati bermaksud takut dengan azab siksaanNya yang amat pedih.


"Sungguh, di sisi Kami ada belenggu-belenggu (yang berat) dan neraka yang menyala-nyala. Dan ada makanan yang menyumbat di kerongkong dan azab yang pedih "- (73:12-13)


Tapi ingat wahai insan yang mengaku Pejuang Allah, tika bicara soal perjuangan, jihad, syahid, tidak boleh timbul rasa takut mati. Malahan, cintailah mati. Cintailah untuk mati SYAHID. Itu seharusnya menjadi cita-citamu yang paling agung. Jangan hanya mengagungkannya di dalam kertas atau tulisan semata-mata, tapi buktikan dengan pena yang berdakwatkan darahmu kelak di akhirat.



"Dan siapkanlah kekuatan apa saja yang kamu sanggup untuk menghadapi mereka, dan dari kuda-kuda yang ditambatkan untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu." (Al-Anfal: 60)





Nasihat ku untukdiriku dan kamu:








" Aku meragui, lantas aku berfikir. Aku berfikir, lantas ku temui diri! "


DSKHAIRUNNISAISMAIL

Lokasi terkini: TAWAU,SABAH
0200pm, 20062009
http://qalamhazin.blogspot.com

5 comments

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin