CHAT, ISLAM, PALESTIN & OBAMA


posted by Khairunnisa on ,

2 comments



Chatting punya pasal.


Satu hari, saya cuba masuk ke alam maya untuk chatting. Tapi, kebiasaannya sejak sekolah menengah lagi, saya tak suka chat dengan orang Malaysia, saya suka chat dengan orang luar Malaysia seperti Amerika, USA, Jepun dll. Masa saya sekitar tingkatan 3 @ 4, saya pernah chat dengan mat salleh. Kami berbahas tentang “Islam Terrorist”. Macam-macam tuduhan yang dia lemparkan tentang ISLAM, dan Alhamdulillah saya dapat jawab dengan baik dengan bantuan seorang teman. Masa tu, English saya tak berapa ok, huhu well asal sampai maksud saya belasah ja cakap. Perbualan yang hangat dan dia faham apa yang saya cuba sampaikan.


Kali ni, saya cuba lagi masuk ke alam maya. Bertemu dengan insan bernama Dakota, USA, 18 tahun dan bekerja sebagai sales man door to door and sales Roofs. Saya terfikir, daripada saya buang masa chatting, lebih baik timbulkan satu isu @ persoalan untuk di bincangkan. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah, apa agaknya mat salleh ni fikir tentang Islam di Palestin. Mustahil dia tak tahu. Saya mulakan dengan topic yang ringan supaya dia santai. Apa yang penting, saya cuba beri dia mind set supaya dia anggap saya ni orang biasa seperti dia. Sebab, saya tak nak dia simpan satu persepsi tentang diri dan latarbelakang saya. Bagi saya, jika itu berlaku, saya rasa perbualan kami mungkin akan terbatas mengikut garis persepsi. So, dari perbualan biasa, tiba-tiba saya timbulkan persoalan…

Ikuti pendapat salah seorang warga USA tentang ISLAM, PALESTIN & OBAMA.

Saya katakan, apa pendapat awak tentang isu PALESTIN.

Dia menjawab : I just think the whole thing is stupid, Islam needs to chill, that man isnt evil just mistakes. If we all just relax and not attack each other then the world would be a better place.

Just need to learn to expand that the past is past and move on with our lives, it is much easier on innocent life’s, both side are in wrong, but sadly it is never going to end, no matter how badly we want it €there is always going to disagreement but that is no reason to take over or attack someone over it, both countries are in the wrong.

Saya tanya kenapa mereka begitu kejam sehingga saya rasa Israel salah..

Dakota jawab "you have to put yourself in there eyes, they are all bought up in different standards , so if u were bought up in the culture you would think the other is wrong and you were right and continue to fight for what you believe in, so its a never ending converts. They shouldn’t force their influence on Islam, they should leave each other alone. It is like me taking away you and making you live in another country, it isnt right, unless you want too. Make love not war.

Saya katakan, saya rasa, Amerika mungkin akan di tipu oleh Israel.

dia jawab "thats why I am hoping our new president to pull out our troops soon, he is taking our troops out of the war, he is trying, our last president was a real douches bag."

Saya katakan lagi “saya dengar Obama berjanji akan bantu Israel keluarkan orang Islam di tanah arab. betul ke?”

“ No,he really fucked up our country, that was Bush, he is pulling fix our own country, we are in a depression right now and the war is dragging us down, and really our country are religions and think that Israel is in the right which is sad. either is in the right to wrongs dont make right, but this war has be going on for a long time, and it doesnt look like going to end soon. I really dont like to watch people fight until one is complete destroyed, it is really pointless, well…

Saya tanya tentang persoalan agama.

Dia jawab .."i am bounce around on religion, I have decide on one yet, i would like to here a lot of them before i choose one for me, but I do believe the Crist teachings, im glade to here that a lot of people here are close minded and tell me I m going to burn in hell for it, if u look religion a lot of them believe in a lot the same teachings, just indifferent way. Crist belief are very similar to a lot of religions and has many branches that believe any different things. if you hear any thing bout sciencetology , dont even take your time reading it,. coz it was made up by science fiction writer to make money.

Inilah perbualan yang sempat saya copy & paste. Rasanya panjang lagi perbualan kami antaranya saya tanya tentang Al-Quran & Bible, mengajak dia buat research if ada masa tentang perbezaan isi kandungannya dan macam-macam lagi.

KESIMPULAN

Semua persoalan yang saya ajukan merujuk kepada “saya orang biasa yang ingin berkongsi”. Harap tidak di salah ertikan. Sebab saya bukan berbual dengan orang akademik atau ahli agama crist, so bagi saya persoalan perlu ringkas dan mudah. Mungkin ada yang tidak setuju, depend pada pendapat masing-masing. Ini cara saya untuk dekati mereka bagi memahami persepsi masyarakat luar tentang ISLAM.

Satu lagi, para dai’e perlu menguasai bahasa Arab dan bahasa Inggeris dengan baik. Bagaimana kita nak taqarrub dengan Al-Quran kalau bahasa arab kita lemah dan bagaimana kita nak luaskan medan dawah kalau bahasa asing kita tidak kuasai. Bangsa asing menguasai kita kerana mereka faham tentang kita, tapi kita masih lagi di bawah tempurung terkulat-kulat memahami ISLAM.

Muhasabah mesti diteruskan. Tarbiyyah mesti dimantapkan, agar menjadi sati binaan Muhafazoh yang kukuh. Kekurangan makanan rohani dikalangan penyokong Islam akan membuat iri syaitan menjelma. – renungkan.




DSKHAIRUNNISAISMAIL

29 APRIL 2009

APIUMNPUNIMALAYA



2 comments

Leave a Reply

About

Blog Widget by LinkWithin